Als eigenaar heb je een visie, een dienst of product en zie je de kansen in de markt. Alle creativiteit wordt ingezet om de business van de grond te krijgen en te laten floreren. De onderneming groeit en de eerste medewerkers worden aangenomen. Er wordt gestuurd op basis van vertrouwen en incidenten worden ad hoc aangepakt. Gedrevenheid staat voorop. Dit wordt omschreven als de pioniersfase.
Groeipijnen nemen toe, want er komen steeds meer “randzaken” bij. Het wordt lastiger om de organisatie te leiden. Ook incidenten nemen toe. De eerste medewerkers nemen ontslag, de stabiliteit van de eerste fase krijgt een tik. Als ondernemer ervaar je achter de zaken aan te lopen. Het is tijd om de organisatiestructuur, technologie en mensen mee te laten groeien naar de volgende fase.

Het doel is de business op te schalen. Om de gewenste groei te faciliteren is meer standaardisatie nodig en een duidelijke structuur. Er is behoefte aan het vastleggen van werkprocessen en kwaliteitsnormen. De organisatie wordt efficiënter ingericht. Medewerkers weten wat ervan hen verwacht wordt en laten gewenste houding en gedrag zien die aansluiten bij de waardepropositie. Van ondernemen naar organiseren. De organisatie belandt met deze groeifase in de organisatiefase.